Mnogi so obsedeni s tem prehranskim trendom, a nova raziskava opozarja: "Verjetno ima negativne posledice za zdravje"

A.B.
10.08.2026 16:08

Nova raziskava razkriva, da dieta z veliko beljakovinami morda ne prinaša zdravja. Prekomerno uživanje beljakovin pri ljudeh, ki večinoma sedijo, lahko telesu povzroči več škode kot koristi.

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Družbena omrežja je obnorel trend uživanja beljakovinskih pudingov, ploščic in napitkov. 
Profimedia

Trend uživanja ogromnih količin beljakovin v zadnjem času obvladuje prehrambno industrijo in družbena omrežja. Trgovske police se šibijo pod težo beljakovinskih pudingov, ploščic in napitkov. Mnogi tovrstne izdelke redno uživajo v upanju na popolno postavo in dolgoživost.

Strokovnjaki opozarjajo, da večji vnos beljakovin ne pomeni vedno boljšega zdravja in daljšega življenja. Pod drobnogled so vzeli več kot 350 različnih študij, ki so jih raziskovalci izvedli na ljudeh in živalih. Ugotovili so, da zmanjšanje vnosa beljakovin pri odraslih osebah z nizko stopnjo telesne aktivnosti dejansko izboljša presnovo. Manjša količina beljakovin v prehrani namreč spremeni odziv celic na hranila, zmanjša celične poškodbe in izboljša njihovo splošno delovanje. To pomeni, da manjši vnos beljakovin pripomore k bolj zdravemu staranju in celo daljšemu življenju, poroča znanstvena revije Cell Press Blue.

Nova raziskava: Ta dieta, ki varuje debelo črevo pred rakom, lahko poveča tveganje za tumorje drugje

Sedeči način življenja in beljakovine ne gresta z roko v roki

"Povsem jasno je, da imajo beljakovine pozitiven učinek na rast mišic in odziv telesa na vadbo pri telesno aktivnih posameznikih," pojasnjuje Dudley Lamming z Univerze Wisconsin-Madison, ki je sodeloval pri raziskavi. "Ker pa večina ljudi živi pretežno sedeč način življenja, mnogi verjetno zaužijejo več beljakovin, kot jih njihovo telo dejansko potrebuje. To pa ima verjetno negativne posledice za zdravje."

Novejše raziskave na ljudeh kažejo, da manjši vnos beljakovin pomaga pri zmanjševanju telesne teže in deleža maščobnega tkiva. Hkrati takšen način prehranjevanja izboljša raven sladkorja v krvi. Znanstveniki opozarjajo predvsem na prekomeren vnos določenih aminokislin, kot so metionin, izolevcin in valin. Te gradnike beljakovin pogosto najdemo v priljubljenih dodatkih, njihov prevelik vnos pa močno povečuje tveganje za debelost, vnetja in druge bolezni, ki spremljajo staranje.

Strokovnjaki kljub temu poudarjajo, da pravila ne veljajo za vse enako. Koristi ali škoda so močno odvisne od starosti, zdravstvenega stanja in stopnje telesne aktivnosti posameznika. Starejši ljudje, ki redno telovadijo, še vedno potrebujejo nekoliko večji vnos beljakovin. Z njimi namreč uspešno preprečujejo izgubo mišične mase, ki naravno spremlja proces staranja. Če pa večino dneva preživite za pisalno mizo, raje dvakrat premislite, preden posežete po naslednjem velikem beljakovinskem obroku.

Želite dostop do Večerovih digitalnih vsebin?
Izberite digitalni paket po vaših željah in si zagotovite dostop do spletnih vsebin na vecer.com že za 1,49 €
Želim dostop

povezani prispevki

Sposojene vsebine

Več vsebin iz spleta